Aluepäällikkö Marjutin uratarina

Marjut toimii Tokmannilla aluepäällikkönä vastaten 12 Tokmanni -myymälän johtamisesta, tuloksesta ja kehittämisestä. Marjut on työskennellyt Tokmannilla yli 20 vuotta ja päässyt sinä aikana työskentelemään eri rooleissa ja myymälöissä.

Kipinä kaupan alaa kohtaan syttyi jo lapsuudessa

Lelukauppa oli kiehtova paikka Helsingin Töölössä lapsuuttaan viettäneelle Marjutille, joka 6-vuotiaana sai omasta pyynnöstään järjestellä vitriinissä olevia leluja kotiaan vastapäätä sijaitsevassa lelukaupassa. 7 vuoden ikäisenä Marjut autteli paikallisen sekatavarakaupan omistajaa niputtamalla pahvilaatikoita ”kesätyönään” pientä korvausta vastaan. ”Pahvien niputtamisesta saaduilla rahoilla ostettiin herkkuja”, Marjut muistelee hymyillen. ”Haaveeni lapsena oli oman lelukaupan omistaminen”, Marjut paljastaa.

Marjutin Tokmanniura sai alkunsa Tarjoustalon myymälän kassamyyjän tehtävästä 1990-luvun lopulla Espoon Suomenojalla. Muutaman vuoden kuluttua Marjut sai myymälän tekstiiliosaston vastuulleen ja toimi Suomenojalla osastovastaavana kuuden vuoden ajan. Laajemman vastuun alkaessa kiinnostaa Marjut otti etenemismahdollisuudet puheeksi silloisen esimiehensä kanssa. Esimies suhtautui Marjutin uratoiveisiin myönteisesti ja alkoi pikkuhiljaa valmentamaan Marjutia tulevaa ajatellen. Vuonna 2005 avautui myymäläpäällikön paikka Mankkaan myymälässä, ja Marjut valittiin tehtävään. Mankkaan myymälän päällikkönä Marjut toimi nelisen vuotta, jonka jälkeen hän siirtyi Tammiston myymälän myymäläpäälliköksi. Tammiston myymäläpäällikkönä Marjut pääsi osallistumaan uuden myymälän perustamisprojektiin, kun Tammistoon rakennettiin uusi, suuri myymälä, joka tuolloin vielä toimi Tarjoustalon nimellä. ”Kaiken kaikkiaan olen päässyt olemaan Tokmannilla monessa mielenkiintoisessa projektissa mukana”, Marjut toteaa. Tammistosta Marjutin tie vei Klaukkalan myymäläpäälliköksi, ja keväällä 2018 hänet valittiin Läntisen Uudenmaan alueen aluepäälliköksi.

”Aluepäällikön roolissa on ollut hyötyä siitä, että tunnen myymälätyön erityispiirteet ja haasteet ja olen työskennellyt monenlaisissa Tokmanni -myymälöissä. Tunnen meidän myymälöiden ihmiset, tavat ja käytännöt”, Marjut kertoo.

”Aluepäällikön tehtävissä parasta ovat myymälähenkilöstön tukeminen ja asiakkaat”

Aluepäällikön roolia Marjut kuvailee monipuoliseksi tehtäväksi, jossa hän on päässyt näkemään asioita pintaa syvemmältä ja työskentelemään aiempaa laajempien kokonaisuuksien parissa. Aluepäällikön tehtäviin kuuluu myymälähenkilökunnan tukeminen, myynnin ja markkinoinnin toimenpiteiden varmistaminen ja budjetointi sekä myyntilukujen seuranta omissa myymälöissä. ”Työskentelen suurimman osan viikosta alueeni myymälöissä”. Tavoitteeni on, että ehtisin käymään alueen jokaisessa myymälässä kerran viikossa, mutta käytännössä inventoinnit ja remonttikohteissa auttaminen muuttavat aikatauluja”, Marjut kertoo. Käyntien lisäksi olen myymäläpäälliköihin yhteydessä sähköpostitse ja puhelimitse. ”Mukavaa Tokmannilla työskentelyssä on se, että konseptiohjauksesta huolimatta meillä on mahdollisuus käyttää myös luovuutta ja omaa harkintaa monien asioiden suhteen”, Marjut toteaa. Tämä ei ole aina itsestäänselvyys kaupan alan yrityksissä. Myymäläpäälliköiden perehdyttäminen ja kouluttaminen kuuluvat myös tärkeänä osana aluepäällikön tehtäviin. Työnsä kohokohtina Marjut mainitsee erityisesti tilanteet, joissa hän auttaa myymälähenkilökuntaa ratkomaan erilaisia ongelmia. Toisinaan Marjutilta toivotaan konkreettisia neuvoja tai sparrausapua ratkaisujen löytämiseksi ja joskus riittää, että kuuntelee mitä asioita myymäläpäälliköllä on sydämellään. ”Toiminkin toisinaan myymäläpäälliköiden suuntaan eräänlaisena varaventtiilinä”, Marjut naurahtaa. Tärkeää on tuntea oma tiimi hyvin. Näin pystyy tarjoamaan paremmin tukea tilanteen niin vaatiessa. ”Silloin, kun myymälöissä tapahtuu jotakin tavallisesta poikkeavaa, autan myymäläpäällikköä selvittämällä poikkeamatilanteeseen liittyviä asioita ja näin myymäläpäällikkö säästää aikaa ja voi keskittyä paremmin omaan työhönsä”.

Palkitsevinta aluepäällikön työssä ovat yhteiset onnistumiset ja se, kun näkee myymäläpäällikköjen ja myymälän henkilökunnan onnistuvan työssään. Kaiken kaikkiaan on hienoa, kun pystyy auttamaan omia tiimiläisiään työssään. Työporukan hyvä olo näkyy myös myynnissä.

Uteliaisuus on hyödyksi tässä työssä

Kaupan ala on jatkuvassa muutoksessa ja oman ammattitaidon ylläpitäminen on tärkeätä. Miten omaa ammatillista osaamistaan voi kehittää? ”Tokmanni järjestää henkilöstölleen hyvät opiskelumahdollisuudet, oli kyse sitten asiakaspalvelukoulutuksesta, yrityksen sisäisestä esimieskoulutuksesta tai johtamisen erikoisammattitutkinnosta. Olen suorittanut työn ohella esimerkiksi yo-merkonomin tutkinnon, visualistin koulutuksen ja johtamisen erikoisammattitutkinnon sekä lukuisia Tokmannin tarjoamia sisäisiä koulutuksia.” Marjut kertoo. ”Koulutusten lisäksi seuraan monipuolisesti erilaisia liike-elämään liittyviä lehtiä ja pidän silmät auki, missä ikinä liikunkin. Esimerkiksi lomamatkoilla kierrän tyypillisten nähtävyyksien lisäksi myös marketteja ja katselen myymälöitä kaupan alan ammattilaisen silmin”, Marjut naurahtaa. Matkailun lisäksi Marjut harrastaa esimerkiksi marjastusta ja sienestystä kesämökillä ja ruoanlaittoa sekä lenkkeilyä. Syksyisin aikaa kuluu myös hirvenlihahommien parissa, sillä Marjutin mies harrastaa metsästystä.

 

8.4.2019