Käyttöehdot ja tietosuojaseloste

Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman jäsenyysehdot

Näitä käyttöehtoja on päivitetty viimeksi 20.2.2023

1. Kanta-asiakasohjelman tarkoitus ja ylläpitäjä

Näitä jäsenyysehtoja sovelletaan Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaan (jäljempänä “Tokmanni Klubi” tai ”kanta-asiakasohjelma”). Tokmanni Klubi on tarkoitettu Tokmannin kuluttaja-asiakkaille (jäljempänä “Tokmanni Klubin jäsen”, ”asiakas” tai ”sinä”), jotka haluavat saada Tokmannilta kanta-asiakkaille kuuluvia etuja sekä viestintää mm. Tokmannin kanta-asiakastarjouksista ja muista -eduista, kampanjoista sekä palveluista, joita tarjoamme verkkokaupassamme tokmanni.fi ja myymälöissämme. Kanta-asiakasohjelman tarkoitus on kerryttää tarvittavaa asiakasymmärrystä, jotta voimme tarjota parempaa asiakaskokemusta, laadukkaampia asiakaskohtaamisia ja kohdennettuja palveluja, etuja ja tarjouksia.  

Tokmanni Klubin ylläpitäjä ja omistaja on Tokmanni Oy, Y-tunnus 1928426-9 (jäljempänä ”Tokmanni” tai ”me”). Kaikissa Tokmanni Klubiin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät verkkosivuiltamme www.tokmanni.fi/asiakaspalvelu.  

2. Osallistumisedellytykset 

Rekisteröityäkseen Tokmanni Klubin jäseneksi asiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias. Tokmanni Klubin jäsenyys on henkilökohtainen, ja Tokmanni Klubi on tarkoitettu ainoastaan henkilöasiakkaille. Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman käyttäminen kaupallisiin tarkoituksiin on kiellettyä. Tokmanni Klubin käyttäminen edellyttää vähintään voimassa olevaa suomalaisen puhelinoperaattorin matkapuhelinliittymään kytkettyä puhelinnumeroa (jäljempänä: ”Matkapuhelinnumero”). Tokmanni Klubiin liittyvän käyttäjätilin (jäljempänä ”Tokmanni Klubi -tili” tai ”Käyttäjätili”) luominen Tokmannin verkkosivuilla edellyttää sekä voimassa olevaa Matkapuhelinnumeroa että sähköpostiosoitetta. Tokmanni Mobiilisovelluksen (jäljempänä: ”Sovellus”)  käyttöönotto edellyttää edellä mainittujen lisäksi mobiililaitteen, jonne Sovellus voidaan ladata.

3. Rekisteröityminen ja käyttäjätili 

Tokmanni Klubin käyttäminen on asiakkaalle maksutonta ja vapaaehtoista. Jotta voit saada itsellesi  Tokmanni Klubin tarjoamia asiakasetuja, sinun tulee luoda itsellesi Tokmanni Klubi -tili Tokmannin verkkosivuilla. Saadaksesi kaikki edut, sinun tulee, tilin luonnin lisäksi, ladata Tokmanni Sovellus  App storesta tai Google Play kaupasta.

Ne asiakkaat, jotka eivät halua luoda itselleen Käyttäjätiliä Tokmannin verkkosivuilla tai Sovelluksessa, voivat liittyä Tokmanni Klubiin antamalla Matkapuhelinnumeronsa Tokmannin myymälöissä. Pelkällä Matkapuhelinnumerolla liittyneet asiakkaat ovat kuitenkin oikeutettuja hyödyntämään ainoastaan vaihtuvia Tokmannin Klubin tuotetarjouksia Tokmannin myymälöissä, mutta ei muita jäsenetuja, joita Tokmanni Klubi -tilin luoneille asiakkaille myymälöissä, verkkokaupassa tokmanni.fi ja Sovelluksessa tarjotaan. 

Asiakkaan ilmoittamalle sähköpostiosoitteelle ja Matkapuhelinnumerolle voidaan perustaa vain yksi Tokmanni Klubi -tili, eikä niitä voida yhdistää toiseen Tokmanni Klubi -tiliin. Toisen henkilön sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron tai muun yhteystiedon käyttäminen on kiellettyä.  

Tokmanni Klubin jäsenenä sinun on  

  • oltava itse vastuussa sen laitteen ja selaimen turvallisuudesta, jolla käytät Tokmanni Klubia  
  • annettava oikeat yhteystietosi rekisteröityessäsi ja pitääksesi tietosi ajan tasalla  
  • säilytettävä mahdolliset käyttäjätietosi ja salasanasi turvallisesti  
  • oltava luovuttamatta mahdollisia tunnuksia kolmansien osapuolten tietoon  
  • vaihdettava mahdollinen salasanasi väärinkäytöksen sattuessa tai väärinkäytöstä epäillessäsi sekä avustettava Tokmannia epäillyn väärinkäytöksen selvittämisessä  
  • välittömästi ilmoitettava Tokmannille mahdollisen Tokmanni Klubi -tilisi luvattomasta käytöstä 
  • käytettävä Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaa näiden ehtojen sekä voimassa olevien lakien mukaisesti.   

Mikäli Tokmannilla on syytä epäillä väärinkäytöstä, Tokmanni voi milloin tahansa estää mahdollisen Käyttäjätilin käyttämisen ja poistaa Käyttäjätilin. Tokmanni Klubin jäsenenä olet vastuussa rekisteröitymisen yhteydessä antamiesi tietojen oikeellisuudesta sekä Matkapuhelinnumerosi tai Tokmanni Klubi -tilisi kautta tapahtuvasta toiminnasta.  

4. Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmassa käsiteltävät tiedot 

4.1 Kanta-asiakasohjelman jäsenten henkilötietojen käsittely

Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaan liittyminen edellyttää näiden liittymisehtojen hyväksymistä. Hyväksymällä nämä liittymisehdot solmit Tokmannin kanssa kanta-asiakasohjelmaan liittymistä koskevan sopimuksen, jolloin Tokmanni käsittelee Käyttäjätiliisi kytkeytyviä henkilötietoja kyseisen sopimuksen perusteella.  Tokmanni käsittelee kanta-asiakasohjelman jäsenten henkilötietoja tarjotakseen näille räätälöityjä etuja, jotka vastaavat mahdollisimman hyvin kunkin asiakkaan tarpeita ja toiveita.  

Mikäli et ole luonut omaa Käyttäjätiliä Tokmanni Klubin verkkosivuilla, emme voi tarjota sinulle räätälöityjä etuja. Tällöin emme myöskään kerää sinusta muita tietoja kuin mitä jäljempänä kohdan 4.3.3 toisessa kappaleessa on todettu. 

4.2 Jäsenille kohdistetut tiedot 

Kun olet luonut oman Käyttäjätilin Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaan, lähetämme tai esitämme sinulle säännöllisesti sinua kiinnostavia ja sinulle sopivia tarjouksia ja muita etuja sekä palveluita, sekä räätälöimme Tokmannin kampanjoita mahdollisuuksien mukaan henkilökohtaisesti sinulle.  

Mikäli et ole luonut omaa Käyttäjätiliä Tokmanni Klubin verkkosivuilla, emme lähetä tai esitä sinulle yllä kuvattuja räätälöityjä etuja, tarjouksia tai kampanjoita. 

4.3 Tietojen kerääminen ja tallentaminen 

Seuraamme tietojen keräämisessä ja tallentamisessa  Tokmannin tietosuojakäytäntöä. Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman käytön myötä keräämme ja käsittelemme alla, kohdissa 4.3.1–4.3.5 yksilöityjä tietoja.

 

4.3.1 Rekisteröityminen ja kirjautuminen Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaan 

Luodessasi oman Käyttäjätilin Tokmanni Klubiin pyydämme, ja tallennamme sinulta seuraavia asiakastietoja: etunimi, sukunimi, syntymäaika, sähköpostiosoite, Matkapuhelinnumero ja postiosoite.

Kirjautumisesi suorittamista varten keräämme myös käyttämäsi salasanan. Halutessasi voit lisätä myös henkilötunnuksesi Käyttäjätilisi tietoihin. Henkilötunnuksesi salataan ja sitä käytetään vain yksilöintitarkoitukseen.

Vastaanottaaksesi paremmin ja tarkemmin kohdennettuja tarjouksia, etuja ja palveluja, voit halutessasi jakaa lisätietoa asumisolosuhteistasi ja kiinnostuksestasi esim. lasten- tai lem-mikkien tuotteisiin (taloudenkoko, talotyyppi, vapaa-ajan asunto, lemmikit, kiinnostus lasten tuotteisiin ja ikäkategoria, jonka mukaisista lasten tuotteista olet kiinnostunut) sekä asiointi-tottumuksistasi Tokmannilla (suosikkisi Tokmanni-myymälöistä, kulkuneuvo, jolla käyt os-toksilla, asiointitiheys Tokmannin verkkokaupassa) ja kiinnostuksen kohteistasi.

Kun kirjaudut Tokmanni Klubiin, kirjautumistietojasi käsitellään kirjautumisen suorittamista varten. Kirjautumistietosi tallennetaan Tokmanni Klubi -kanta-asiakasjärjestelmään salattuna uloskirjautumiseen saakka.

4.3.2 Tokmanni Klubi -tilin tiedot 

Jos olet vapaaehtoisesti antanut yllä kohdassa 4.3.1 yksilöityjä lisätietoja Tokmanni Klubi -tililläsi, voimme käyttää myös näitä tietoja tarjotaksemme sinulle kohdennettuja tarjouksia ja kehittääksemme tuotevalikoimaamme mahdollisimman hyvin tarpeitasi vastaaviksi.  

4.3.3 Asiointi Tokmannin myymälöissä, verkkokaupassa, verkkosivuilla, Sovelluksessa ja asiakaspalvelussa  

Kun ostat tuotteitamme oman Käyttäjätilin luoneena Tokmanni Klubi -jäsenenä Tokmannin myymälän kassalla tai verkkokaupassa, tallennamme tiedot käyttämästäsi myymälästä, ostamistasi tuotteista, tuotteiden määristä ja hinnoista, tuotteiden takuista, käyttämistäsi tarjouskupongeista ja etukoodeista, kuitin loppusummasta sekä maksutavasta ja maksutapahtuman ajankohdasta. Keräämme myös tietoja kampanjaosallistumisista sekä verkkosivujen käytöstä, kuten vierailemistasi osioista, vierailusi aikana katsomistasi sisällöistä sekä klikkausten ja sivuston vieritysten lukumäärästä. Keräämme tietoa myös Sovelluksemme käytöstä parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja toimivien etujen sekä palvelujen tarjoamiseksi. Sovellus tallentaa käyttäjän itse antamat perustiedot, käyttäjän valitseman Suosikki Tokmanni myymälätiedon ja Tokmannin Asiakasohjelman liittymisen päivän, sekä mahdolliset muutokset perustietoihin. Tallennamme Sovelluksen tiedon aktivoiduista ja käytetyistä etukupongeista.

Mikäli olet liittynyt Tokmanni Klubiin antamalla meille ainoastaan Matkapuhelinnumerosi, voimme tallentaa tietoihimme ainoastaan yleisiä tietoja ostamistasi tuotteista, mutta emme tallenna sinusta muutoin mitään muita yllä mainittuja tietoja. 

Voit itse tunnistautua kassalla joko antamasi Matkapuhelinnumeron avulla, Sovelluksesta löydettävällä henkilökohtaisella QR-koodilla tai henkilöllisyystodistuksesi avulla, mikäli olet lisännyt tiliisi henkilötunnuksesi.

Ottaessasi yhteyttä Tokmannin asiakaspalveluun, asiakaspalvelumme käsittelee antamiasi tietoja yhteydenottoasi koskevan asian käsittelemiseksi.

4.3.4 Uutiskirjeet/tekstiviestit/Sovellusilmoitukset

Mikäli olet luonut oman Käyttäjätilin Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaan verkkosivuillamme keräämme ja käsittelemme lisäksi käyttötottumustietojasi koskien Tokmannin uutiskirjeitä ja muuta viestintää, jota lähetämme sinulle joko sähköpostitse tai tekstiviestitse. Tallennamme tiedot viestin avaamisen ajankohdasta, valitsemistasi linkeistä, klikkaamistasi alueista, valitsemistasi tuotteista sekä käytön ajasta, kestosta ja tiheydestä. Sovellusilmoituksista keräämme ylätasolla mielenkiinnon määrä.

4.3.5 Kumppaniedut 

Mikäli olet luonut oman Käyttäjätilin Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaan verkkosivuillamme, sinulla voi olla mahdollisuus saada yhteistyökumppaneiltamme erilaisia alennuksia ja muita etuja. Voi myös olla, että edun hyödyntämiseksi sinun tulee tunnistautua oman Käyttäjätilin omaavaksi Tokmanni Klubin jäseneksi. Koska tässä yhteydessä mainitut Tokmannin yhteistyökumppaneiden edut eivät ole Tokmannin etuja, niiden vastaanottamiseen ja käyttämiseen sovelletaan siten ainoastaan kulloisen yhteistyökumppanin omia käyttöehtoja ja tietosuojakäytäntöjä. Edun tarjoava yhteistyökumppani voi tehdä muutoksia ja/tai poistaa kumppanietuja. Jos kumppanietujen osio sisältää ulkoisia hyperlinkkejä kolmansien osapuolien verkkosivuille, kyseiset linkitetyt verkkosivut ovat sisältönsä puolesta ainoastaan kyseisen verkkosivun tarjoajan vastuulla. Jos erityinen etu myönnetään Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmassa sen vuoksi, että olet solminut sopimuksen yhteistyökumppanimme kanssa, yhteistyökumppanimme toimittaa meille yhteystietosi (sähköpostiosoite ja puhelinnumero), jotta voimme kohdistaa edun Tokmanni Klubi -käyttäjätiliisi. 

4.4 Tietojen analysointi 

Analysoimme tietoja, jotta voisimme lähettää ja näyttää sinulle räätälöityjä tarjouksia ja muita etuja, palveluita ja kampanjoita, jotka vastaavat mielenkiinnon kohteitasi parhaalla mahdollisella tavalla. Käyttäessäsi Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaa luomme käyttäjistä segmentoituja profiileja tilastollisia analyyseja varten ja kohdistamme ne mahdollisuuksien mukaan asiakasprofiiliisi tietoihin. Analyysiin ei oteta mukaan tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 1 kohdan mukaisia arkaluonteisia tietoja.  

Mikäli olet liittynyt Tokmanni Klubiin antamalla meille ainoastaan Matkapuhelinnumerosi, emme analysoi tietojasi yllä kuvatulla tavalla. 

5. Vahingonkorvausvastuu 

Tokmanni ei vastaa järjestelmähäiriöistä, tai Tokmanni Klubin tai myymälän kassan tai Sovelluksen tai skannauslaitteiden toimintahäiriöistä, häiriöistä etujen saatavuudessa, inhimillisistä tai teknisistä hinnoitteluvirheistä eikä niiden mahdollisista seurauksista. Lisäksi Tokmanni ei vastaa tappioista tai vahingoista, jotka aiheutuvat kanta-asiakasohjelman keskeytyksestä, muutoksista, lakkautuksesta tai muista vastaavista tapahtumista. Tokmanni ei missään olosuhteissa vastaa välillisistä vahingoista.  

Yllä oleva vastuunrajoitus ei vaikuta tuotevastuulain mukaiseen vastuuseen.  

6. Tokmanni Klubi -kanta-asiakkuuden päättäminen 

Asiakkaalla on milloin tahansa oikeus päättää Tokmanni Klubi -jäsenyytensä syytä ilmoittamatta tai ottamalla yhteyttä Tokmannin asiakaspalveluun. Tokmannilla on oikeus päättää Tokmanni Klubi -asiakkuus kymmenen (10) päivän irtisanomisajalla, jos asiakas ei noudata näitä jäsenyyssehtoja tai voimassa olevaa lainsäädäntöä tai muutoin väärinkäyttää tai manipuloi Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaa. Painavasta syystä Tokmanni voi päättää jäsenyyden loppumaan välittömästi. 

7. Ehtojen muutokset

Tokmanni voi oman harkintansa mukaan muuttaa näitä ehtoja tässä kappaleessa selostetun mukaisesti. Voimassa oleva versio ehdoista on aina luettavissa Tokmannin verkkosivuilla. Ehtojen päivitysajankohta mainitaan aina näiden ehtojen alussa.   

Tokmanni voi milloin tahansa lopettaa, keskeyttää, rajoittaa tai muuttaa Tokmanni Klubi  
-kanta-asiakasohjelmaa ja sen ehtoja mm. seuraavista syistä:  

  • kaupalliset tai tuotannolliset syyt tai vastaavat merkittävät muutokset  
  • hinnoittelu-, järjestelmä- tai palveluelementtien kehittämiseen tai muuttamiseen liittyvät syyt  
  • tietosuojan tai tietoturvan kehittämisestä ja suojaamisesta johtuvat syytä  
  • lainsäädännön muutokset tai viranomaisen päätökset.  

Mikäli Tokmanni tekee vähäisiä muutoksia näihin ehtoihin, muutoksista pyritään viestimään jäsenille kohtuullisessa ajassa etukäteen esimerkiksi sähköpostitse tai tekstiviestitse. Jos Tokmanni muuttaa Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman ehtoja merkittävästi, Tokmanni ilmoittaa Tokmanni Klubin jäsenille tästä sähköpostilla tai tekstiviestitse ja pyytää asiakkaita hyväksymään ehdot ennen kanta-asiakkuuden käytön jatkamista.  

Mikäli asiakas ei hyväksy muutettuja ehtoja, Tokmannilla on oikeus päättää Tokmanni Klubin jäsenyys.  

Mikäli Tokmanni lopettaa kanta-asiakasohjelman, siitä pyritään ilmoittamaan asiakkaalle kohtuullisessa ajassa etukäteen, mikäli mahdollista. 

8. Muuta

Mikäli näitä Tokmanni Klubin ehtoja koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Asiakas voi aina myös nostaa kanteen ja olla vastaajana oman asuinpaikkansa käräjäoikeudessa.  

Asiakkaalla on mahdollisuus käynnistää riita-asian käsittely myös Euroopan komission tarjoamalla verkkovälitteisellä riidanratkaisufoorumilla (https://ec.europa.eu/consumers/odr).