Tokmannin verkkokaupan yleiset sopimusehdot
Näitä verkkokaupan sopimusehtoja on päivitetty viimeksi: 9.1.2025
Mikäli olet yritys- ja yhteisöasiakas, sinuun sovelletaan näitä ehtoja.
1. Yleistä
Näitä sopimusehtoja sovelletaan Tokmanni Oy:n (”Tokmanni”) ja verkkokaupan käyttäjän (”Asiakas”) välillä, kun asiakas ostaa tuotteita osoitteessa www.tokmanni.fi toimivasta Tokmannin verkkokaupasta. Ostamalla tuotteita Tokmannin verkkokaupasta Asiakas hyväksyy nämä sopimusehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä.
Tokmanni pidättää oikeuden muuttaa näitä sopimusehtoja. Asiakas hyväksyy kulloinkin voimassa olevat sopimusehdot asioidessaan Tokmannin verkkokaupassa.
2. Verkkokaupan ylläpitäjä
Tokmanni Oy (y-tunnus: 1928426-9)
Isolammintie 1,004600 Mäntsälä
Sähköposti: asiakaspalvelu@tokmanni.fi
3. Verkkokaupan asiakaspalvelu
Palvelemme sähköpostitse asiakaspalvelu@tokmanni.fi
Palvelemme puhelimitse 020331415 ma–to klo 10–18 sekä perjantaisin klo 12–17.
Puheluhinnat:
Puheluhinnat: 02033-alkuiseen numeroon soittaessa puhelun hinta on operaattorisi liittymäsopimuksen mukainen pvm/mpm (paikallisverkkomaksu tai matkapuhelinmaksu). Ulkomailta soitettu puhelu on normaali ulkomaanpuhelun hinta liittymäsopimuksen mukaisesti. Jonotus on maksullista.
Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse, sähköpostitse, Facebookin yksityisviestillä tai palautelomakkeen kautta.
4. Sopimuksen syntyminen ja tuotteiden toimittaminen
Tokmannin verkkokaupassa voivat asioida kaikki Suomessa vakituisesti asuvat 18-vuotta täyttäneet kuluttaja-asiakkaat.
Sopimus syntyy, kun Tokmanni on hyväksynyt asiakkaan tekemän tilauksen ja asiakas on saanut Tokmannilta tilausvahvistuksen.
Tilaajan on tilauksen yhteydessä ilmoitettava nimensä, osoitteensa, sähköpostiosoitteensa sekä matkapuhelinnumeronsa. Lisäksi tilaajan on ilmoitettava henkilötunnuksensa silloin, kun maksutavaksi valitaan lasku tai osamaksu.
Tokmanni välittää tiedot rekisteröitymisestä, asiakastiedoista ja tehdyistä tilauksista tilaajan antamaan sähköpostiosoitteeseen. Tilausten noutoilmoitukset Tokmanni lähettää tilaajan/vastaanottajan matkapuhelinnumeroon tekstiviestinä.
Verkkokaupan asiakas on velvollinen perehtymään näihin Sopimusehtoihin ja hyväksymään ne ennen kuin tämä voi tilata tuotteita Tokmannin verkkokaupassa.
Verkkokaupan asiakas vastaa siitä, että hänen verkkokauppatilauksensa yhteydessä antamansa tiedot ovat oikeat ja ajantasaiset. Asiakkaan vastuulla on tarkistaa ja käydä läpi tilauksensa tietojen oikeellisuus kaikilta osin ennen tuotteiden tilaamista ja maksamista. Sitova tilaus syntyy vasta, kun asiakas on vastaanottanut tilausvahvistuksen sähköpostiinsa Tokmannin verkkokaupasta.
5. Tuotteiden ostaminen ja toimitus Tokmannin verkkokaupassa
Voit tilata tuotteita Tokmannin verkkokaupasta joko Tokmanni Klubiin rekisteröityneenä asiakkaana tai ilman rekisteröitymistä.
Mikäli tilaat tuotteita ilman rekisteröitymistä, tulee sinun antaa tilauksen yhteydessä pakolliseksi merkityt tilaajaa koskevat tiedot, jotta voimme toimittaa tilaamasi tuotteet sinulle.
Tokmanni Klubiin rekisteröitynyt asiakas saa sähköpostiinsa rekisteröintivahvistusta koskevan viestin, jossa yksilöidään asiakkaan valitsema käyttäjätunnus, jolla asiakas voi kirjautua Tokmannin verkkokauppaan. Asiakas määrittää itse salasanansa rekisteröitymisen yhteydessä. Asiakkaan vastuulla on pitää Tokmanni Klubin kirjautumistiedot, eli käyttäjätunnus ja salasana tallessa sekä suojattuina väärinkäytöksien ehkäisemiseksi.
Tuotteiden ostaminen Tokmannin verkkokaupasta edellyttää toimivan sähköpostiosoitteen antamista. Tokmanni lähettää tilauksen yhteydessä yksilöityyn sähköpostiosoitteeseen verkkokauppatilaukseen liittyvän tilausvahvistuksen sekä toimitusvahvistuksen.
Tokmannin verkkokaupan tarjoustuotteita ei ole sallittua tilata jälleenmyyntiä varten.
5.1. Verkkokauppatuotteiden hinnat
Tokmannin verkkokauppatuotteiden hinnat yksilöidään verkkokaupassa. Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan hinnan perusteella. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Tokmannin myymälän hinta saattaa poiketa verkkokaupan hinnasta.
Tuotteiden hinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron. Veroerittely näkyy ostoskorissa ja tilausvahvistuksessa.
Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimitusmaksuja, vaan ne ilmoitetaan erikseen tilauksen yhteydessä ja tilausvahvistuksessa. Toimitusmaksut määräytyvät valitun toimitustavan mukaan. Tarkemmat tiedot toimitustavoista ja -kuluista yksilöidään Tokmannin verkkokaupan kohdassa "Näin ostat Tokmannin verkkokaupasta ".
Tokmanni pidättää oikeuden muuttaa verkkokaupassa myytävien tuotteiden hintoja. Asiakkaan palauttaessa tilaamiansa tuotteita Tokmannilla on oikeus tarkistaa asiakkaan saamia alennuksia ja muuttaa niitä, mikäli alennuksen saannin edellytykset eivät enää täyty.
Tokmanni pyrkii varmistamaan kaikkien verkkokaupassaan ilmoittamiensa hintojen oikeellisuuden, mutta ei myönnä mitään takuuta hintojen oikeellisuudesta. Mikäli verkkokaupassa ilmoitettu hintatieto poikkeaa niin huomattavasti tuotteen tavanomaisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetieto, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido Tokmannia.
Paljousalennuksissa, kuten ota 3 maksa 2 -kampanjoissa, Tokmanni tarjoaa edullisimman tuotteen ilmaiseksi.
5.2. Verkkokauppatuotteiden saatavuus
Tokmanni ei myönnä mitään takuita verkkokaupassa myytävien tuotteiden saatavuudesta tai riittävyydestä. Osa myytävistä tuotteista on sesonkituotteita tai muutoin sellaisia tuotteita, joita valmistetaan vain rajallinen määrä. Vakiovalikoimaan kuuluvat tuotteet voivat loppua varastolta esimerkiksi tuotannollisista syistä.
Tokmanni pyrkii pitämään verkkokaupassaan oikeat ja ajantasaiset tiedot tuotteiden saatavuudesta.
Tuotteesta, joka on ollut tilattavissa verkkokaupassa, mutta on tilapäisesti loppunut varastolta kesken tilausprosessin, ilmoitetaan mahdollisimman pian asiakkaalle. Asiakkaalle suoritetaan hyvitys toimittamattoman tuotteen osalta. Tokmanni ei toimita tuotteita jälkilähetyksinä.
5.3. Tilausvahvistus
Asiakkaalle lähetetään hyväksytyn ja onnistuneen maksutapahtuman jälkeen sähköpostitse ensin tilausilmoitus ja myöhemmin tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot.
Asiakkaan tulee tarkistaa tilausvahvistukseen merkittyjen tietojen oikeellisuus. Tokmanni Klubin jäsen voi tarkistaa tilauksen sisällön ja tilaushistoriansa kirjautumalla Tokmannin verkkokauppaan ja tarkistamalla ostoshistoriansa omista asiakastiedoistaan. Tokmanni pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä.
5.4. Toimitustavat ja toimitusmaksut
Tilaus toimitetaan asiakkaalle pakettina joko asiakkaan valitsemaan verkkokaupan noutomyymälään, Postin tai Budbeen noutopisteeseen tai asiakkaan ilmoittamaan Suomessa sijaitsevaan postiosoitteeseen erillisellä kuljetuksella.
Tokmanni pyrkii toimittamaan tilaushetkellä varastossa olevat tuotteet asiakkaalle noin 2–5 arkipäivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Joillakin verkkokaupassa myytävillä tuotteilla on kuitenkin pidempi toimitusaika. Normaalista toimitusajasta poikkeava toimitusaika yksilöidään aina kyseessä olevan tuotteen tuotesivulla.
Tokmanni ei ole vastuussa toimitusviivästyksistä tai tilausten toimittamatta jättämisestä, mikäli ne johtuvat siitä, että asiakas on antanut Tokmannille tilauksensa yhteydessä virheelliset yhteystiedot, tai mikäli asiakas on laiminlyönyt velvollisuutensa ilmoittaa ja päivittää Tokmannille muuttuneet yhteystietonsa, tai ei ole paikalla sovittuna toimitusajankohtana eikä häntä tavoiteta.
Jokaisesta tilauksesta Tokmanni perii asiakkaalta tilauksen yhteydessä eritellyt toimitusmaksut. Toimitusmaksun suuruuteen vaikuttaa tilauksen arvo, tuotteen koko ja paino sekä valittu toimitustapa. Tarkemmat tiedot toimitustavoista ja -toimitusmaksuista yksilöidään Tokmannin verkkokaupan verkkosivuilla kohdassa "Näin ostat Tokmannin verkkokaupasta".
5.5. Maksaminen ja maksutavat
Verkkokaupasta tilatut tuotteet ja niitä koskevat toimitusmaksut maksetaan verkkokauppatilauksen yhteydessä. Hyväksymme säännönmukaisesti seuraavat maksutavat: luottokortti (Visa, Visa Electron, Mastercard ja Maestro), verkkopankki (OP, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, POP Pankki, Aktia, Säästöpankki, SP, S-Pankki ja Ålandsbanken), sekä Tokmannin yhteistyökumppanin myöntämät maksutavat, joita ovat Klarna Lasku, Klarna Tili ja Billie yrityslasku.
Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksu- ja rahoituspalvelun toteuttaa Klarna Bank Ab yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Klarna ostaa maksusuorituksen ja tilittää sen kauppiaalle. Käyttäjän kannalta palvelu toimii kuten perinteinen verkkomaksaminen.
Tilatessaan tuotteita Tokmannin verkkokaupassa asiakkaan tulee hyväksyä Tokmannin verkkokaupan yleisten sopimusehtojen lisäksi Klarnan käyttöehdot ja tietosuojakäytänteen.
Maksuihin liittyvistä reklamaatioista vastaa Klarna Bank AB.
Klarna Bank Ab:ta koskevat lisätiedot:
Klarna Bank AB
y-tunnus: 556737-0431
Sveavägen 46
111 34 Stockholm
www.klarna.fi
Lisätietoja Klarnan asiakaspalvelusta saa täältä.
5.6. Tokmannin verkkokaupassa maksamisen turvallisuus
Tokmannin verkkokaupassa maksaminen tapahtuu aina salatussa SSL-yhteydessä, joka suojaa Internet-yhteyden asiakkaan tietokoneen ja kaupan välillä.
Salauksen merkiksi selainikkunan alapalkissa on suljetun lukon kuva. Kaksoisklikkaamalla lukkoa voit tarkastaa, että sivu kuuluu käyttämällesi pankille. Jossain tapauksissa yhteys voi olla suojattu, vaikka suljetun lukon kuva ei näkyisikään. Asian voi tarkistaa viemällä kursorin sivulle ja klikkaamalla hiiren kakkospainiketta:
1.Valitse valikosta Ominaisuudet/ engl. Properties (Internet Explorer) tai Näytä sivun tiedot (Mozilla Firefox).
2.Yhteys/Connection-kentässä on ilmoitettu, onko yhteys suojattu.
Maksaessasi Tokmannin verkkokaupassa Master Card- tai Visa-luottokortilla järjestelmä ohjaa tekemään varmennuksen. Maksussa voidaan käyttää myös Verified by Visa- ja MasterCard SecureCode -todentamisjärjestelmiä maksutapahtuman turvallisuuden varmistamiseksi, jos nämä ominaisuudet kuuluvat maksukorttiisi.
Maksuvarmennus suoritetaan omilla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai tätä varten olemassa olevalla salasanalla.
Verkkomaksupalveluun siirryttäessä varmista, että Internet-osoite alkaa osoiterivillä muodossa "https://". Tämä tarkoittaa, että yhteys on suojattu. "Http://"-alkuinen verkko-osoite ei ole suojattu.
Asiakasturvallisuuden vuoksi Tokmannin verkkokauppa ei tallenna maksukortin korttinumeroa missään vaiheessa minimoidakseen mahdolliset ulkopuoliset väärinkäytökset. Maksupalvelut on aina suojattu SSL-salaustekniikalla.
Käyttämäni laite on yhteiskäytössä
Mikäli käytät verkkosivustoamme tai -kauppaamme yhteiskäytössä olevalla laitteella (esimerkiksi kirjastossa tai muussa julkisessa tilassa), suosittelemme, että tyhjennät laitteen välimuistin ja sivuhistorian sen jälkeen, kun olet asioinut verkkokaupassamme. Välimuistin tyhjentämisen jälkeen sulje käyttämäsi verkkoselain.
6. Palautusoikeus, hyvitykset ja tilauksen peruuttamisoikeus
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa verkkokaupasta tilaamansa tuote viimeistään 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, peruuttamisilmoituksen voi tehdä vielä ensimmäisenä arkipäivänä. Tuote on palautettava viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä.
Asiakkaan tulee palauttaa tuote Tokmannin myymälään tai postittaa asiakaspalautuksena Tokmannille. Tokmanni ei vastaanota postiennakolla lähetettyjä palautuksia. Tarkemmat palautusohjeet löydät verkkosivuiltamme https://www.tokmanni.fi/palautusohjeet. Postipalautuksessa osoitteemme on SOPIMUSTUNNUS 632476 Tokmanni, Tokmannin verkkokauppa, Porttisuontie 4, 01200 VANTAA. Huomioithan, että tilauksen noutamatta jättäminen ei ole peruutusilmoitus.
Tokmanni hyvittää palautettujen tuotteiden arvon 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun verkkokauppa on vastaanottanut tuotepalautuksen tai asiakas on palautuskuitilla osoittanut palauttaneensa tuotteen. Asiakkaalle palautettava maksu suoritetaan samalla maksutavalla, jota tilauksessa on käytetty. Mikäli tuotteet on tilattu laskulla tai osamaksulla, saapuvan laskun voi hävittää. Osapalautuksissa asiakkaalle lähetetään uusi lasku, josta on vähennetty palautetun tuotteen hinta.
7. Virheelliset toimitukset ja reklamaatiot
Tokmanni vastaa sen verkkokaupasta tilattujen tuotteiden virheistä kulloinkin voimassa olevan soveltuvan lainsäädännön mukaisesti.
Sinun tulee toimitusta vastaanottaessasi tarkastaa, että toimituksen yhteydessä saatu pakkaus on virheetön ja lähetysmäärä tilatun mukainen. Näkyvät virheet pakkauksessa tai lähetysmäärässä tulee ilmoittaa toimitusta vastaanotettaessa kuljetusyrityksen edustajalle. Varmista tällöin, että kuljettaja tekee ilmoituksestasi varauman kuljettajan mobiililaitteeseen ennen kuin annat lähetystä koskevan vastaanottokuittauksen kuljettajalle.
Toimituksen vastaanottamisen jälkeen sinun tulee viivytyksettä tarkastaa, että toimitus on sisältänyt kaikki ne tuotteet, jotka olet tilannut ja että ne ovat virheettömiä. Mikäli huomaat toimituksen tai tuotteen olevan virheellinen, tulee tämän viipymättä virheen havaittuaan ilmoittaa virheestä Tokmannin asiakaspalveluun tai Tokmanni-myymälään.
Tuotteet, joista reklamoidaan, tulee säilyttää, kunnes reklamaatio on käsitelty, tai Tokmannin pyynnöstä palauttaa Tokmanni-myymälään.
Verkkokauppa-asiakkaanamme sinulla ei ole reklamaatio-oikeutta sellaisen tuotevirheen osalta, joka on johtunut siitä, että olet toiminut vastoin tuotekohtaisia käyttöohjeita. Tuotteiden tilaajana vastuullasi on myös siirtää tuotteet pikimmiten toimituksen jälkeen asianmukaisiin säilytystiloihin.
8. Verkkokaupan tuotteita koskeva takuu
Osalla tuotteista on vaihtotakuu, valmistajan takuu, sekä yleinen käyttötakuu. Takuu kattaa tuotteen materiaali- ja valmistusvirheet. Valmistajan tai maahantuojan tuotekohtaisen takuun pituus ilmoitetaan tuotekohtaisissa tiedoissa verkkokaupassa. Lisäksi Tokmanni toimittaa takuutiedot asiakkaalle sekä tilausilmoituksessa että tilausvahvistuksessa.
Takuu on voimassa myös tilausta koskevan lakisääteisen 14 päivän peruutusoikeuden jälkeen, mikäli tuotteessa ilmenee vikaa myöhemmin asianmukaisesta käytöstä huolimatta. Takuukorjaus tai -vaihto ei pidennä tuotteen alkuperäistä takuuaikaa.
Jos havaitset tilaamassasi tuotteessa virheen, toimen seuraavasti:
- Jos olet käyttänyt tuotetta asianmukaisesti ja huomaat siinä käyttövian, toimita tuote ensisijaisesti myymäläämme. Jos tilasit tuotteen verkkokaupastamme, voit vaihtoehtoisesti postittaa sen Tokmannille.
- Liitä mukaan yhteystietosi sekä mahdollinen ostokuitti tai tilauserittely. Tilauserittelyn voit tulostaa myös kirjautumalla Tokmannin verkkokauppaan ja menemällä omiin tietoihisi, josta löytyy tekemiäsi verkkokauppatilauksia koskevat tilauserittelyt. Postipalautuksessa osoitteemme on SOPIMUSTUNNUS 632476 Tokmanni, Tokmannin verkkokauppa, Porttisuontie 4, 01200 VANTAA. Jos lähetät tuotteen postitse, pakkaa se huolellisesti, jotta se kestää kuljetuksen aiheuttaman rasituksen.
- Tarkastamme tuotteet ja ilmoitetut viat. Tarkastuksen jälkeen:
- vaihtotakuun alainen tuote vaihdetaan myymälässä uuteen tuotteeseen, jos tuote kuuluu myymälän valikoimaan. Myös Tokmannin verkkokauppa voi toimittaa vaihtotakuutuotteen tilalle uuden tuotteen, jos tuotetta on verkkokaupassa saatavilla. Toimitus myymälään tai postitse on asiakkaalle veloitukseton.
- jos tuotetta ei voida korjata tai vaihtaa, hyvitämme tuotteen rahapalautuksena käyttämällesi maksutavalle.
- jos tuote havaitaan rikkoutuneeksi vääränlaisen käytön vuoksi, tai siinä ei havaita ilmoitettua vikaa, otamme sinuun yhteyttä. Toimitamme tuotteen takaisin asiakkaalle asiakkaan niin halutessa, mutta kuitenkin niin, että mahdolliset tarkastuskulut sekä logistiikka- ja käsittelykulut voidaan periä asiakkaalta.
Vaihtoehtoisesti voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse, sähköpostitse tai Facebookin yksityisviestillä. Asiakaspalvelumme aukioloajat ja yhteystiedot löydät verkkosivultamme www.tokmanni.fi/asiakaspalvelu.
Takuuasioissa voit myös kääntyä lähimmän Tokmanni-myymäläsi puoleen.
9. Vahingonkorvausvelvollisuus ja sen enimmäismäärä
Tokmanni ei vastaa asiakkaalle aiheutuvista välittömistä eikä välillisistä vahingoista. Mikäli asiakas haluaa vaatia Tokmannilta vahingonkorvausta, tätä on vaadittava kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun vahingonkorvauksen perusteena oleva virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita tai viivästystapauksissa siitä, kun toimitus on tapahtunut.
10. Henkilötietojen käsittely
Tuotteidemme tilaaminen verkkokaupasta edellyttää henkilötietojesi antamista Tokmannille. Tokmanni käsittelee henkilötietoja tietosuojaselosteessaan kuvaamallaan tavalla.
Voit käyttää tietosuojaselosteessamme tarkemmin kuvattuja, EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksia, kuten tarkastaa omat henkilötietosi. Lisätiedot sekä yhteystiedot kyseisten oikeuksien käyttämiseksi ovat saatavilla tietosuojaselosteestamme.
11. Ylivoimainen este
Tokmanni ei vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamasta toimituksen viivästymisestä tai muusta sopimusvelvoitteiden rikkomisesta.
Ylivoimaisena esteenä pidetään sopimuksen syntymisen jälkeen sattunutta epätavallista ja asiaan vaikuttava tapahtuma, joka on Tokmannista riippumaton, ja jonka vaikutuksia Tokmanni ei voi kohtuudella välttää tai voittaa. Tällainen tapahtuma voi olla esimerkiksi sota, kapina, tai takavarikko yleiseen tarpeeseen, energiajakelun keskeytys, työselkkaus, tulipalo, epidemia, pandemia, ukonilma tai muu luonnonilmiö tai muu vaikutuksiltaan vastaava ja epätavallinen Tokmannista riippumaton syy. Jos sopimusvelvoitteen täyttäminen viivästyy jostakin edellä mainitusta syystä, sopimusvelvoitteen täyttämisaikaa jatketaan niin kauan, kun kaikki tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena.
12. Muutokset ehtoihin ja käyttöoikeudet
Tokmanni varaa oikeuden tehdä lisäyksiä ja muutoksia koko näihin ehtoihin tai niiden osiin oman harkintansa mukaan milloin tahansa ilman eri ilmoitusta.
Kaikki näihin ehtoihin tehdyt muutokset astuvat voimaan voimaantulopäivänä, joka näkyy Sopimusehtojen yläosassa. Tuotteiden tilaaminen Tokmannin verkkokaupasta näiden ehtojen muuttumisen jälkeen tulkitaan kyseisten muutosten hyväksymiseksi.
Tokmannilla on myös oikeus ilman erillistä ilmoitusta ja ilman korvausvastuuta rajoittaa verkkokauppansa käyttöä tai peruuttaa sen käyttö, poistaa kyseisen verkkokaupan osia käytöstä tai rajoittaa verkkokaupan tiettyjen toimintojen tai palvelujen käyttöä kokonaisuutena tai osittain.
13. Sovellettava laki
Näihin ehtoihin sovelletaan Suomen lakia pois lukien sen lainvalintaa koskevat säännökset, ellei asiakkaan kotipaikan pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.
14. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Osapuolet pyrkivät ensisijaisesti neuvotteluteitse ratkaisemaan näistä ehdoista tai niiden soveltamisesta aiheutuvat erimielisyydet. Mikäli neuvottelut eivät johda sovintoratkaisuun, erimielisyydet ratkaistaan Suomessa Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa.
Kuluttajan asemassa oleva asiakas voi kuitenkin viedä erimielisyyden myös kotipaikkansa käräjäoikeuden tai muun kuluttajariitoja käsittelevän elimen ratkaistavaksi. Suomessa tällainen taho on kuluttajariitalautakunta (www.kulutttajariita.fi). Asiakasta kehotetaan ennen asian viemistä tuomioistuimen tai muun kuluttajariitoja ratkaisevan elimen käsittelyyn olemaan olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi)
Voit myös saattaa kauppasopimukseen liittyvän erimielisyyden ratkaistavaksi Euroopan komission ylläpitämän niin kutsutun verkkovälitteisen riidanratkaisun kautta (http://ec.europa.eu/odr).