Palautusohjeet

Tokmannin verkkokaupan palautusohjeet eri tilanteissa ja eri tavoilla.

Onko tuotteilla palautusoikeutta?

Tokmannin verkkokaupasta tilatuilla tuotteilla on kuluttajasuojalain mukainen 14 vuorokauden palautusoikeus. Mikäli haluat palauttaa tuotteen, tuotteen on oltava käyttämätön ja myyntikuntoinen.

Tuotteitamme koskee myös kuluttajasuojalain mukainen myyjän virhevastuu. Virhevastuu on voimassa myös 14 päivän palautusoikeuden jälkeen, mikäli tuotteessa ilmenee vikaa myöhemmin asianmukaisesta käytöstä huolimatta. Se oikeuttaa tuotteen korjaamiseen tai vaihtamiseen uuteen samanlaiseen, mahdolliseen hinnanalennukseen tai kaupan purkuun, jos virhe ei ole vähäinen. Ohjeet virheilmoituksen tekemisestä ja valmistajan tai maahantuojan myöntämästä takuusta löydät sivun alaosasta.

 

Mitä palautusoikeus koskee?

Palautettavia tuotteita voi sovittaa ja kokeilla samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden käyttöönotto voi estää palautuksen tai merkitä arvonalennusta hinnanpalautuksesta. Kaikki tuotteeseen liittyvät osat tulee liittää paketin mukaan. Huomioithan, että verkkokaupan palautusoikeus EI koske virheettömiä:

• Mittatilaustavaroita, esimerkiksi metrimittaan ostettuja kankaita ja mattopaloja

• Yksittäisen sanoma- ja aikakausilehden tai aikakausijulkaisun toimittamista

• Nopeasti pilaantuvia tuotteita

 

Miten tuotteen palautus tai vaihto tehdään käytännössä?

Voit palauttaa tuotteen 14 vuorokauden ajan kaikkiin myymälöihimme tai asiakaspalautuksena Postiin. Tokmanni ei peri palautuskuluja, mutta meillä on oikeus pitää tuotteen toimituksesta aiheutuneet rahti- ja toimituskulut.

Tokmanni hyvittää palautettujen tuotteiden arvon 14 vuorokauden kuluessa, kun verkkokauppa on vastaanottanut myyntikuntoisen tuotepalautuksen tai asiakas on osoittanut esimerkiksi palautuskuitilla lähettäneensä tavaran. Asiakkaalle palautettava maksu suoritetaan samalla maksutavalla, jota tilauksella on käytetty. Jos tuotteet on tilattu laskulla tai osamaksulla, saapuvan laskun voi hävittää. Osapalautuksissa asiakkaalle lähetetään uusi lasku, josta on vähennetty palautetun tuotteen hinta.

Jos tuote ei ole myyntikuntoinen, mutta tuote halutaan palauttaa, voidaan lisäksi periä tuotteen arvon alentumisesta aiheutuvat kulut; nämä arvioidaan aina tapauskohtaisesti.Jos postitat tuotepalautuksesi, tarkasta palautusohjeet paketin mukana tulevalta palautuslomakkeelta. Postiin palautettaessa ilmoita “Tokmannin verkkokaupan palautus”.

 

Myymäläpalautus 14 päivän kuluessa

1. Palautettava summa, vähennettynä mahdollisella arvonalentumisella ja mahdollisesti myös rahti- ja toimituskuluilla, hyvitetään tilille tai laskulle maksutavasta riippuen. Hyvitys tehdään 14 päivän kuluessa vastaanotetusta palautuksesta tai siitä, kun asiakas on palautuskuitilla osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin.

2. Tarkasta, että palautettavat tuotteet ovat ehjiä ja sinetöidyt pakkaukset avaamattomia. Myymälään palautettaessa tuotteen voi palauttaa myyntipakkauksessa.

3. Palauta paketti myymälän infopisteeseen tai kassalle. Myymälähenkilökunta käsittelee palautuksesi. Huomaathan, että paketin sisältö tarkastetaan, jotta tuotteet voidaan todeta palautuskelpoisiksi.

4. Saat kassalta kuitin palautuksesta.

5. Hyvitys näkyy pankkitilillä tai luotolla viimeistään 14 päivän kuluessa.

6. Palautukset 14 päivän aikana laskuasiakkailla, jos maksu on jo suoritettu ennen tuotepalautusta: Ota yhteyttä laskuttajan asiakaspalveluun rahapalautuksesta.

 

Postipalautus 14 päivän kuluessa

1. Pakkaa postitse palautettava tuote sekä tuotteen oma myyntipakkaus Tokmannin verkkokaupan laatikkoon, jossa lähetys sinulle saapui, pahviin tai muuhun pakkausmateriaaliin. Pelkkä tuotteen oma myyntipakkaus ei riitä. Pakkaa tuote huolellisesti, jotta se ei vahingoitu matkalla.

2. Irrota osoitekorttitarra ja kiinnitä se pakettiin, liitä täytetty palautuslomake paketin sisälle, jos sinulla on se. Jätä paketti Postiin asiakaspalautuksena. Ilmoita kyseessä olevan Tokmannin verkkokauppapalautus. Kotiinkuljetuspaketin voit palauttaa samalla tavalla Postiin.

3. Tarkista palautusosoite: SOPIMUSTUNNUS 632476 Tokmanni, Tokmannin verkkokauppa. Porttisuontie 4, 01200 VANTAA.

4. Pyydä kuittaus palautuksestasi Postin tiskillä ja säilytä kuitti, kunnes olet saanut rahat palautuksesta tilillesi.

5. Hyvitys näkyy pankkitilillä tai luotolla viimeistään 14 päivän kuluessa palautuksen saapumisesta Tokmannille.

6. Laskutusasiakkailla palautukset näkyvät 14 päivän aikana palautuksen saapumisesta, jos maksu on jo suoritettu ennen tuotepalautusta: Ota yhteyttä laskuttajan asiakaspalveluun rahapalautuksesta.

 

Miten palautus hyvitetään?

14 päivän aikana palautetut tuotteet hyvitetään luottokorttimaksuissa luottokortille, muissa maksutavoissa asiakkaan pankkitilille tai suoraan laskulle. Palautettuja tuotteita ei hyvitetä käteisenä myymälöissä.

Saadut alennukset myönnetään tilaussumman perusteella. Mikäli alennukseen oikeuttava tilaussumma jää tuotepalautuksen jälkeen pienemmäksi kuin alennukseen oikeuttava summa, tilaajalla ei ole enää oikeutta alennuksiin. 

Mikäli palautus koskee tuotepaketin osaa tai tuotetta, jonka mukana on tullut ilmainen kylkiäinen, vähennetään tilaajan palautussummasta alun perin saadun edun arvo. 

 

Onko tuotteilla takuuta tai takuuhuoltoa?

Osalla tuotteistamme on vaihtotakuu ja valmistajan takuu, sekä yleinen käyttötakuu. Takuu kattaa tuotteen materiaali- ja valmistusvirheet. Takuu on voimassa myös 14 päivän palautusoikeuden jälkeen, mikäli tuotteessa ilmenee vikaa myöhemmin asianmukaisesta käytöstä huolimatta. Takuukorjaus tai -vaihto ei pidennä tuotteen alkuperäistä takuuaikaa.Kaikissa 14 päivän jälkeen tapahtuvissa palautuksissa suosittelemme kääntymään myymälöidemme puoleen tai ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme Tokmannin verkkokaupan etusivun palautelinkin kautta, sähköpostitse asiakaspalvelu@tokmanni.fi tai puhelimitse 020 33 1415.

 

Vaihtotakuu, käyttötakuu:

1. Mikäli olet käyttänyt tuotetta asianmukaisesti ja huomaat siinä käyttövian, toimita tuote ensisijaisesti myymäläämme tai vaihtoehtoisesti postita tuote Tokmannille.

2. Liitä mukaan yhteystietosi sekä mahdollinen ostokuitti tai tilauserittely. Tilauserittelyn voit tulostaa myös kirjautumalla omiin tietoihisi Tokmannin verkkokaupassa.

3. Postipalautuksessa osoitteemme on SOPIMUSTUNNUS 632476 Tokmanni, Tokmannin verkkokauppa. Porttisuontie 4, 01200 VANTAA. Mikäli käytät postia, pakkaa tuotteet huolellisesti, jotta ne kestävät kuljetuksen tuoman rasituksen.

4. Vaihtotakuun alainen tuote vaihdetaan myymälässä uuteen, mikäli tuote kuuluu myymälävalikoimaan. Myös Tokmannin verkkokauppa voi toimittaa vaihtotakuutuotteen tilalle uuden, mikäli tuotetta on verkkokaupassa saatavilla.

5. Tarkastamme tuotteet ja ilmoitetut viat. Toimitamme asiakkaalle takuuhuolletun ja korjatun / vaihtotakuutuotteen takaisin veloituksetta myymälään tai postiin.

6. Mikäli tuotetta ei voida korjata tai vaihtaa, hyvitämme tuotteen rahapalautuksena tilille tai luotolle ja saat siitä tiedon.

7. Jos tuote on rikkoutunut vääränlaisen käytön vuoksi, tai siinä ei havaita ilmoitettua vikaa, otamme yhteyttä. Toimitamme tuotteen takaisin asiakkaan niin halutessa; mahdolliset tarkastuskulut sekä logistiikka- ja käsittelykulut voidaan periä asiakkaalta.