Verkkokaupan palautusohjeet
Tokmannin verkkokauppatilausten peruutuskäytäntö sekä palautusohjeet
Tokmannin verkkokaupasta tilatuilla tuotteilla on kuluttajasuojalain mukainen 14 päivän peruuttamisoikeus.
14 päivän peruuttamisaika alkaa siitä, kun vastaanotit tilaamasi tuotteet (esim. haet postista).
1. Peruuttamisilmoituksen tekeminen
Kun haluat peruttaa tekemäsi tilauksen, Sinun pitää ilmoittaa peruuttamisesta Tokmannille 14 päivän sisällä siitä, kun vastaanotit tilaamasi tuotteet.
Voit tehdä peruuttamisilmoituksen vastaanottamasi tilauksen mukana tulleella peruutuslomakkeella, joka palautetaan Tokmannille täytettynä yhdessä palautettavien tuotteiden kanssa.
Vaihtoehtoisesti voit ilmoittaa tilauksen peruuttamisesta meille sähköpostitse asiakaspalvelu@tokmanni.fi, jolloin sinun tulee ilmaista selkeästi, että haluat peruuttaa tekemäsi tilauksen sekä antaa peruuttamislomakkeessamme yksilöidyt tiedot.
Huomioithan että pelkkä verkkokauppatilauksen noutamatta jättäminen ei ole peruuttamisilmoitus.
2. Mihin palautan tilaamani tuotteet
Voit palauttaa verkkokaupasta ostamasi tuotteet kaikkiin myymälöihimme tai asiakaspalautuksena Postiin.
Seuraavissa kohdissa 2.1 ja 2.2 on kuvattu tarkemmat ohjeet myymäläpalautuksen sekä postipalautuksen tekemiseen. Samat ohjeet löytyvät myös tilauksen mukana tulevasta peruutuslomakkeesta.
2.1. Myymäläpalautus
1) Palauta verkkokaupasta tilaamasi tuotteet mihin tahansa Tokmannin myymälään 14 päivän kuluessa siitä, kun vastaanotit tilaamasi tuotteet.
2) Tarkasta, että palautettavat tuotteet ovat ehjiä ja sinetöidyt pakkaukset avaamattomia. Tokmanni hyväksyy vain alkuperäisissä myyntipakkauksissaan olevien tuotteiden palautukset.
3) Palauta vastaanottamasi verkkotilauspaketti myymälän infopisteeseen tai kassalle. Myymälähenkilökunta käsittelee palautuksesi. Huomaathan, että paketin sisältö tarkastetaan, jotta tuotteet voidaan todeta palautuskelpoisiksi.
4) Ota tilauksen mukana tullut peruutuslomake täytettynä mukaan myymälään.
5) Tokmanni hyvittää palautetuista tuotteista maksamasi summan, vähennettynä mahdollisella arvonalentumisella, 14 päivän kuluessa siitä, kun myymälämme on vastaanottanut tuotepalautuksen. Hyvitys tehdään samalla maksutavalla, jolla tilaus on tehty. Huomioithan, että palautettua tuotetta ei hyvitetä käteisenä myymälöissä.
6) Hyvitys näkyy pankkitililläsi tai luottokortillasi viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun olet palauttanut tuotteesi myymäläämme ja myymälämme on tarkastanut, että palauttamasi tuotteet ovat edelleen myyntikuntoisia.
7) Mikäli olet tilannut palautettavat tuotteet laskulla tai erämaksulla ja maksanut verkkokauppatilausta koskevan laskusi tai erämaksuerän ennen tuotepalautusta, laskuttaja tai erämaksupalvelun tarjoaja palauttaa peruuttamaasi tilausta vastaavan summan tilillesi 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Mikäli laskuttaja tai erämaksupalvelun tarjoaja ei tuona aikana ole tehnyt maksamasi summan palautusta, ota yhteyttä laskuttajan tai erämaksupalvelun tarjoajan asiakaspalveluun rahapalautuspyynnön tekemiseksi. Lisätietoja Klarnan palautuskäytännöistä saat täältä.
8) Jos et vielä ole maksanut palautettavia tuotteita koskevaa laskua tai erämaksueriä, voit pidättäytyä niiden maksamisesta siihen asti, kunnes Tokmanni on ilmoittanut, että se on vastaanottanut palauttamasi tuotteet ja että se hyvittää niistä maksamasi summan kokonaisuudessaan.
9) Osapalautuksissa sinulle lähetetään uusi lasku, josta on vähennetty palautettujen tuotteiden hinta.
2.2. Postipalautus
1) Palauta verkkokaupasta tilaamasi tuotteet postitse Tokmannille 14 päivän kuluessa siitä, kun vastaanotit tilaamasi tuotteet.
2) Pakkaa postitse palautettava tuote sen omaan myyntipakkaukseen. Tokmanni hyväksyy vain alkuperäisissä myyntipakkauksissaan olevien tuotteiden palautukset.
3) Kun tuote on omassa myyntipakkauksessaan, pakkaa tuote tämän jälkeen Tokmannin verkkokaupan laatikkoon, jossa lähetys sinulle saapui, tai muuhun laatikkoon, pahviin tai tuotteita suojaavaan pakkausmateriaaliin. Pelkkä tuotteen oma myyntipakkaus ei riitä. Pakkaa tuote huolellisesti, jotta se ei vahingoitu matkalla. Vastuu vahingoittumisesta on asiakkaalla, jos vahingoittuminen johtuu puutteellisesta pakkauksesta.
4) Liitä täytetty peruutuslomake paketin sisälle, jos sinulla on se. Jos sinulla ei ole peruutuslomaketta, voit tulostaa sen täältä tai tehdä peruutusilmoituksen meille sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@tokmanni.fi. Sisällytä palauttamiasi tuotteiden palautuspakettiin mukaan kaikki peruutuslomakkeessa yksilöidyt tiedot, kuten tilausnumerosi, joka löytyy saamastasi tilausvahvistuksesta. Huomioithan, että emme voi hyväksyä tilauksesi peruutusta ilman, että palautuspaketissa on mukana tilausnumerosi ja muut peruutuslomakkeessa yksilöidyt tiedot.
5) Ilmoita Postille kyseessä olevan Tokmannin verkkokauppapalautus ja anna sopimustunnus 632476 Tokmanni, Tokmannin verkkokauppa, Porttisuontie 4, 01200 VANTAA.
6) Pyydä kuittaus palautuksestasi Postin tiskillä ja säilytä kuitti, kunnes olet saanut rahat palautuksesta tilillesi.
7) Tokmanni hyvittää palautetuista tuotteista maksamasi summan, vähennettynä mahdollisella arvonalentumisella, 14 päivän kuluessa siitä, kun Tokmannin verkkokauppa on vastaanottanut tuotepalautuksen tai olet palautuskuitilla osoittanut palauttaneesi tuotteet.
8) Hyvitys tehdään samalla maksutavalla, jolla tilaus on tehty.
9) Jos palautettavat tuotteet on tilattu laskulla tai erämaksulla, voit pidättäytyä laskun maksamisesta siihen asti, kun Tokmanni on ilmoittanut, että se on vastaanottanut palauttamasi tuotteet ja että se hyvittää palautetut tuotteet kokonaisuudessaan. Osapalautuksissa sinulle lähetetään uusi lasku, josta on vähennetty palautetun tuotteen hinta.
10) Mikäli olet tilannut palautettavat tuotteet laskulla tai erämaksulla ja maksanut verkkokauppatilausta koskevan laskusi tai erämaksuerän ennen tuotepalautusta, ota yhteyttä laskuttajan tai erämaksupalvelun tarjoajan asiakaspalveluun rahapalautuspyynnön tekemiseksi.
11) Jos et vielä ole maksanut palautettavia tuotteita koskevaa laskua tai erämaksueriä, voit pidättäytyä niiden maksamisesta siihen asti, kunnes Tokmanni on ilmoittanut, että se on vastaanottanut palauttamasi tuotteet ja että se hyvittää niistä maksamasi summan kokonaisuudessaan.
12) Osapalautuksissa sinulle lähetetään uusi lasku, josta on vähennetty palautettujen tuotteiden hinta.
3. Verkkokaupasta tilattujen tuotteiden kokeileminen ja käyttöönotto
Voit kokeilla ja sovittaa verkkokaupastamme tilaamiasi tuotteita samaan tapaan kuin myymälässä. Tällöin et voi kuitenkaan ottaa tuotetta käyttöösi, vaan sinun on pidettävä tuote olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä.
Tuotteiden käyttöönotto voi estää palautuksen tai merkitä arvonalennusta hinnanpalautuksesta.
Kaikki tuotteeseen liittyvät osat tulee olla palautettavan tuotteen mukana.
Käsittele palautettavaa tuotetta ja sen alkuperäispakkausta huolellisesti. Mikäli olet käyttänyt tuotetta tai käsitellyt sitä huolimattomasti, vastaat tuotteen arvon alentumisesta enintään tuotteen täyteen arvoon saakka.
4. Tuotteet, joiden arvo on alentunut
Mikäli haluat peruuttaa sellaisen tuotteen tilauksen, joka ei Tokmannin arvion mukaan ole enää myyntikuntoinen, Tokmannilla on oikeus olla hyväksyttämättä tilauksen peruuttamista tai pidättäytyä hyvittämästä tuotteen täyttä myyntihintaa. Tuotteen myyntikunto arvioidaan aina tapauskohtaisesti.
5. Mitä tuotteita verkkokauppatilauksen peruuttamisoikeus ei koske?
Verkkokauppamme palautusoikeus ei koske:
- sinetöityinä toimitettuja ja avattuja CD-, DVD- tai Blu-ray-levyjä tai tietokone- tai konsolipelejä
- tavaroita, jotka voivat pilaantua tai vanhentua nopeasti tai jotka luonteensa vuoksi toimittamisen jälkeen ovat erottumattomasi sekoittuneet muiden tavaroiden kanssa, esimerkiksi nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet, lämmitysöljy tai puutarhaan levitetty multa
- sinetöitynä toimitettua tavaraa, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, ja joka on avattu, esimerkiksi piilolinssit, seksuaaliterveyden tuotteet, kosteusvoiteet ja lääkkeet
• Jos et ole avannut tuotetta, voit perua ostoksen
- mittatilaustuotteita, kuten mittaan leikattuja kankaita, mattopaloja tai asiakkaan toivomuksesta kaiverrettuja tai nimikoituja tuotteita
6. Toimituskulujen hyvittäminen
Verkkokauppatilauksen peruuttaminen on maksutonta, mutta Tokmannilla on oikeus pidättäytyä hyvittämästä tilaamiesi tuotteiden toimituksesta aiheutuneita toimituskuluja silloin, kun peruuttaminen ei koske koko tilausta vaan, vain osaa tilatuista tuotteista.
7. Verkkokauppatilauksen yhteydessä saadut alennukset ja kylkiäiset
Verkkokauppatilauksesi yhteydessä saamasi alennukset myönnetään tilaussumman perusteella. Jos alennukseen oikeuttava tilaussumma jää tuotepalautuksen jälkeen pienemmäksi kuin alennukseen oikeuttava summa, sinulla ei enää ole oikeutta alennuksiin.
Jos tekemäsi verkkokaupan peruutus koskee tuotepaketin osaa tai tuotetta, jonka mukana on tullut ilmainen kylkiäinen, vähennetään palautussummasta alun perin saadun edun arvo.
8. Tokmannin myymälästä ostettujen tuotteiden palauttaminen
Tokmannin myymälästä ostetun tuotteen voi vaihtaa tai palauttaa vain Tokmannin myymälässä. Lisätietoja Tokmannin noudattamasta myymäläpalautuskäytännöstä saat täältä .
9. Tokmannilta ostetun tuotteen takuu
Takuuasioissa pyydämme ystävällisesti kääntymään myymälöidemme puoleen tai ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme.
Tokmannilla on oikeus veloittaa kohtuullinen tarkastuskulu, jos asiakas toimittaa huoltoon tavaran, joka on mennyt rikki asiakkaan syyksi luettavasta syystä.