Tokmanni jatkaa MIELI Suomen Mielenterveys ry:n tukemista jälleen uudella kampanjalla – Kerää lisää varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen

Mielenterveys on arjen voimavara, terveyttä ja toimintakykyä sekä kykyä kohdata elämän yllätyksiä. Suomalainen halpakauppaketju Tokmanni on jo vuodesta 2018 tehnyt yhteistyötä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa. Tokmanni on esimerkiksi osallistunut jokaiseen järjestön seitsemään Mielinauha-kampanjaan nostamalla esille mielenterveysaiheita ja myymällä vihreitä Mielinauhoja lähes 240 000 euron arvosta. Tänä vuonna Mielinauhojen myynti tuotti Tokmannilla hieman yli 40 000 euroa. Lisäksi elokuussa Tokmanni lahjoitti asiakkaidensa tuella järjestölle 10 000 euroa. Tuoreimpana tempauksenaan Tokmanni lupaa lahjoittaa jokaisesta kuluvan vuoden syys–marraskuussa myymästään Arki 360° -tuotteesta viisi (5) senttiä kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen.

Pitkäaikaisella yhteistyöllään Tokmanni ja MIELI Suomen Mielenterveys ry pyrkivät lisäämään tietoisuutta ja myönteistä puhetta mielenterveydestä. Samalla osapuolet haluavat tarjota Tokmannin asiakkaille erittäin konkreettisen ja helpon keinon tukea mielen hyvinvointia Suomessa.

– On äärimmäisen tärkeää pyrkiä vähentämään esimerkiksi mielenterveyteen liittyviä stigmoja ja muistuttamaan ihmisiä siitä, että matalan kynnyksen tukea on tarjolla ja sitä kannattaa hakea. Tähän kaikkeen tarvitaan kuitenkin konkreettisia resursseja, ei korulauseita. Olemmekin jälleen mielellämme mukana pitämässä ääntä mielen hyvinvointiin liittyvistä aiheista ja kerryttämässä uutta lahjoituspottia kotimaisen mielenterveystyön ja kriisiauttamisen hyväksi, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

– Joka toinen suomalainen kokee elämänsä aikana mielenterveyden häiriöitä. Kyse on laajasta ilmiöstä, jossa on tärkeää paitsi auttaa ihmisiä elämän kriiseissä myös vähentää ongelmien syntymistä. Siksi oleellinen osa MIELI ry:n työtä on ylläpitää ja laajentaa yhteistyötä koulujen, nuorisotoimen, harrastusseurojen, työpaikkojen ja ikääntyneiden palvelujen kanssa. Haluamme, että mielen hyvinvointi on osa kaikkien suomalaisten arkea, järjestön viestintäjohtaja Liisa Partio kertoo.

Juuri nyt Tokmanni lupaa lahjoittaa järjestölle viisi senttiä jokaisesta kuluvan vuoden syys-lokakuussa myymästään Arki 360° -ravintolisätuotteesta. Lisätietoa kampanjasta ja Arki 360° -tuotteista löytyy esimerkiksi Tokmannin verkkokaupasta osoitteesta tokmanni.fi/brandit/arki_360.

Arki 360° on luonteva valinta osaksi kampanjaa

Arki 360° on Tokmannin oma, erilaisista ravintolisistä koostuva tuotemerkki. Halpakauppaketjun toissa vuonna lanseeraaman merkin valikoimissa on nykyisellään lähes 30 tuotetta, kuten maitohappo-, melatoniini-, Omega-3- ja vitamiinivalmisteita sekä proteiinipatukoita. Tuotteita on myynnissä jokaisessa yli 200 Tokmanni-myymälässä ja Tokmannin verkkokaupassa.

– Lahjoituspotin kerryttämisen kannalta Arki 360° -tuotteemme sopivat mainiosti kampanjaamme, sillä erilaisten ravintolisien suosio kasvaa usein talvikuukausien lähestyessä. Arki 360° -ravintolisämme ovat myös jo entuudestaan tuttuja monille asiakkaillemme, ja olemme saaneet kiitosta esimerkiksi niiden hinta-laatusuhteesta, Huuskonen kertoo.

Mielenterveyden edistäminen on tärkeää, sillä mielen hyvinvointi auttaa kestämään myös erilaisia kriisejä, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen (vasemmalla) ja MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtaja Liisa Partio muistuttavat. Kuva: Viivi Virtanen / MIELI Suomen Mielenterveys ry

Sekä Tokmanni ja MIELI Suomen Mielenterveys ry että Tokmannin asiakkaat ovat yhteistyön alusta saakka halunneet nähdä konkreettisia tuloksia mielenterveyden edistämisessä ja ongelmien ehkäisemisessä.

– Mielenterveyden haasteet ovat yleistyneet ja kriisituen tarve jatkuvasti kasvanut. Kun saamme lisättyä yhdenkin henkilön työpanoksen kriisitilanteissa olevien auttamiseen, pystymme tarjoamaan lisää keskusteluapua yli 3 000 ihmiselle. Parhaimmillaan keskustelu voi pelastaa itsetuhoisen henkilön elämän, MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtaja Liisa Partio kertoo.

Tokmannin ja MIELI Suomen Mielenterveys ry:n välinen yhteistyö lyhyesti:

  • Tokmannin ja MIELI Suomen Mielenterveys ry:n jo vuonna 2018 alkaneen yhteistyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja myönteistä puhetta mielenterveydestä sekä tarjota Tokmannin asiakkaille erittäin konkreettisen ja helpon keinon tukea mielen hyvinvointia Suomessa.
  • Tokmanni on muun muassa osallistunut järjestön jokaiseen Mielinauha-kampanjaan tarjoamalla kampanjanäkyvyyttä ja myymällä Mielinauha-keräystuotteita yhteensä lähes 240 000 euron arvosta. Lisäksi Tokmanni on lahjoittanut yhteensä 20 000 euroa omiin merkkeihinsä lukeutuvien Arki 360°:n ja Future TT Sportin tuotteiden myynneistä kotimaisen mielenterveystyön ja kriisiavun tukemiseen.
Tokmannin vuosien varrella myymistä Mielinauhoista on kertynyt jo lähes 240 000 euron myyntituotot. Tänä vuonna Mielinauhojen myynti Tokmannilla tuotti hieman yli 40 000 euroa. Lisäksi Tokmanni lahjoitti 10 000 euroa Mielinauha-kampanjan aikana myymiensä Future TT Sport -tuotteiden arvosta.

Mielinauha-kampanja lyhyesti:

  • Mielinauha on MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kampanja, jolla kerätään varoja mielenterveyden edistämiseen ja kriisityöhön Suomessa.
  • Tänä vuonna Mielinauha-kampanja toteutettiin 3.4.–30.6.2024. Kampanjan sanoma oli lohtu: ”Lohtu voi olla sana, lause tai kosketus, joka viestii, ettet ole yksin. Jokainen mieli tarvitsee lohtua.” Kampanjaa tähditti suomalainen artisti ja biisintekijä Samu Haber.
  • Mielinauha-kampanjaan oli mahdollista osallistua lahjoittamalla rahaa tai ostamalla Mielinauhoja tai Tokmannin Future TT Sport -tuotteita 3.4.–30.6.2024. Tokmanni lahjoitti jokaisesta kampanja-aikana myymästään Future TT Sport -tuotteesta yhden (1) sentin MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle.

Lue lisää mielenterveystyöstä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n verkkosivuilta mieli.fi ja Tokmanni-konsernin vastuullisuustyöstä yhtiön verkkosivuilta ir.tokmanni.fi/vastuullisuus.

10.9.2024