Varo tietojenkalastelijaa!

Digitalisoituva elinympäristömme ja sosiaalinen media tarjoavat tietojenkalasteluun tähtääville kyberrikollisille oivan alustan toimintansa laajentamiseen. Olethan siis tarkkana paitsi saapuneita sähköpostiviestejä selatessasi myös osallistuessasi erilaisiin somearvontoihin ja vastaanottaessasi niihin liittyviä viestejä tai kommentteja. Tokmanni ei koskaan some- tai sähköpostiviesteissään pyydä asiakkailtaan salasanoja, rahaa tai maksukorttitietoja.

Tokmanni on tunnettu lyömättömistä tarjouksistaan ja yllättävän monipuolisesta valikoimastaan. Molemmista kerromme erilaisin mainonnan keinoin, kuten paperisen tarjouslehden ja sähköisten uutiskirjeiden muodossa.

Tokmanni-verkkokauppamme palvelee sinua osoitteessa www.tokmanni.fi. Paljon erilaisia arvontoja järjestämme erityisesti somessa ja nettisivuillamme. Facebookissa arvontoihin voi törmätä sekä ketjun että yksittäisten myymälöidemme järjestäminä, ja ilahdutamme mielellämme asiakkaita tällä tavoin myös jatkossa!

Poimi alta kanavakohtaiset vinkit turvalliseen viihtymiseen Tokmannin somessa ja netissä. Jos mieltäsi askarruttaa jokin arvontaamme liittyvä asia, älä epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Muistathan, että Tokmanni ei koskaan kysy asiakkailtaan esimerkiksi arvontojensa yhteydessä
- maksukortin numeroa
- rahaa käteisenä tai tilisiirrolla
- puhelimen pin-koodia
- sähköpostin salasanaa.

Sosiaalinen media

Sosiaalisessa mediassa huijaukset ja tietojenkalastelu ilmenevät Tokmanniksi tekeytyvinä sivuina tai käyttäjätileinä sekä niiden kautta järjestettyinä arvontoina tai muina mainoksina. Pääasiallisena nyrkkisääntönä on hyvä muistaa sanonnat ilmaisista lounaista ja asioista, jotka vaikuttavat liian hyviltä ollakseen totta. 

Sosiaalisessa mediassa Tokmanni-myymäläketjullamme on viralliset käyttäjätilit seuraavissa kanavissa:

Facebookissa ja Instagramissa aidon ja oikean Tokmanni-myymäläketjun tunnistaa sivunimen vieressä olevasta sinisestä Verified-merkistä. Muiden kanavien suhteen kehotamme kiinnittämään huomiota sivun käyttäjänimeen ja esimerkiksi sivun aktiivisuuteen ja/tai sen postauksien kielioppiin.

Myymäläkohtaiset Facebook-sivut

Tokmanni-ketjun operoimien sometilien lisäksi lähes kaikilla myymälöillämme on omat Facebook-sivut, joita ylläpidetään myymälöistä käsin. Myymäläkohtaisten sivujen nimet ovat muodossa Tokmanni (sijainti) ja sivut ovat nähtävissä Tokmanni-ketjun Facebook-sivun Kaupat-osiossa.

Myymäläkohtaisten Facebook-sivujen aitoutta arvioidessa pyydämme kiinnittämään erityistä huomiota sivujen käyttäjänimeen (mobiilinäkymä) tai www-osoitteeseen (tietokonenäkymä) sekä sivulla julkaistujen sisältöjen ajantasaisuuteen ja kielioppiin. Myymäläkohtaisten sivujen tunnukset ovat muodossa @tokmannisijainti (esim. @tokmannimantsala) ja www-osoitteet facebook.com/tokmannisijainti (esim. facebook.com/tokmannimantsala).

Yksittäisiä poikkeuksia voi ilmetä, mikäli sivun perustamisen hetkellä käytännön mukainen käyttäjänimi ei ole ollut saatavilla. Tällöin käyttäjänimi on muodossa @sijaintitokmanni (esim. @siilinjarvitokmanni). 

Sähköposti

Postin mukana koteihin jaettavan mainoslehtemme lisäksi lähetämme tarjousmainontaa sähköpostitse. Tokmannin sähköisiä uutiskirjeitä on mahdollista vastaanottaa vain, mikäli on itse antanut Tokmannille markkinointiluvan ja tilannut sähköisen uutiskirjeen esimerkiksi verkkokauppaostoksen tekemisen yhteydessä. Käsittelemme asiakkaidemme henkilötietoja tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja rekisteriselosteemme on luettavissa täällä.

Lähetämme sähköpostiviestejämme @tokmanni.fi-loppuisista sähköpostiosoitteista (@t.tokmanni.fi, @m.tokmanni.fi ja @tokmanni.fi). Poikkeuksena tokmanni.fi-sivustolla järjestetyt kilpailut ja arvonnat, joiden yhteydessä mahdollisesti arvottavat pikapalkinnot voidaan lähettää myös osoitteesta noreply@email.leadfamly.com.

Valitettavasti sähköposti on yksi huijareiden ja tietojenkalastelijoiden yleisesti käyttämistä välineistä, joten kiinnitäthän erityistä huomiota myös Tokmannin nimissä lähetettäviin sähköpostiviesteihin, kuten niiden sisältämiin linkkeihin ja sisältöjen ajantasaisuuteen. Huomioithan, ettemme valitettavasti voi taata sitä, että Tokmannin nimissä tai samoilta näyttävistä sähköpostiosoitteista ei lähetettäisi valheellisesti myös huijausviestejä.

Tekstiviestit ja puhelut

Tavoittelemme asiakkaitamme puhelimitse vain asiakaspalvelutilanteissa ja suuremmista arvontavoitoista ilmoittaessamme.

Tokmanni Klubi -kanta-asiakkaillemme voimme lähettää tekstiviestejä uusista palveluista ja eduista. Muuten emme lähetä tarjousmainontaa tekstiviestitse tai lähesty asiakkaitamme myyntitarkoituksessa puhelimitse. Tokmannin nimissä ei tehdä puhelinmyyntiä.

Mitä muuta kannattaisi huomioida? Entä miten toimia huijaustilanteessa?

Sähköpostiin saapunut huijausviesti tulee poistaa välittömästi klikkaamatta viestissä esiintyviä linkkejä.

Sosiaalisessa mediassa kohdatut julkaisut, mainokset ja sivut voi ilmiantaa Facebookille esimerkiksi roskapostina ja/tai toisena yrityksenä esiintyvinä sivuina/tileinä.

Verkkosivuilla liikkuessa kannattaa tarkistaa esimerkiksi verkkosivun osoite: Varmista, että osoite on oikea (esimerkiksi Tokmanni-verkkokauppa palvelee osoitteessa www.tokmanni.fi) ja että se ei sisällä kirjoitusvirheitä tai epätavallisia merkkejä. Huijarit voivat luoda sivustoja, jotka muistuttavat aitoja sivustoja, mutta joissa on pieniä eroja osoitteessa. Verkkosivun osoitepalkissa vasemmalla puolella pitäisi olla lukon symboli, joka tarkoittaa, että yhteys on suojattu. Lukon puuttuminen voi olla merkki epäilyttävästä sivustosta. Voit lisäksi tarkastella sivuston sertifikaatteja ja selvittää, kuka sivuston takana on. Jos sivustolla on aitoja sertifikaatteja, se voi lisätä luottamusta, mutta se ei yksin takaa sivuston turvallisuutta. Kun olet verkkosivustolla, tarkista selaimen osoitekenttä. Jos näet lukon kuvan ja osoite alkaa “https://” -protokollalla, sivustolla on SSL-sertifikaatti. Voit klikata lukon kuvaa osoitekentässä nähdäksesi sertifikaatin tiedot, kuten kuka sertifikaatin on myöntänyt ja milloin se vanhenee. Lisäksi voit käyttää verkkosivuston turvallisuuden tarkistustyökaluja: On olemassa työkaluja ja palveluita, jotka voivat auttaa arvioimaan verkkosivuston turvallisuutta.

Jos epäilet kohdanneesi huijauksen, kannattaa toimia näin:

  • Somessa ja netissä vastaantuleviin huijaussivuista, -julkaisuista ja -viesteistä voit ilmoittaa suoraan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle
  • Jos epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi ja esimerkiksi pankki- tai maksukorttitietosi ovat päätyneet huijaussivustolle, ole välittömästi yhteydessä omaan pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi ja kuolleta huijaukselle altistunut kortti. 
  • Säilytä todistusaineisto, kuten viestit huijarin kanssa, maksukuitit ja muut dokumentit sekä tee rikosilmoitus Poliisin sähköisen asioinnin kautta: Poliisi.fi: Tee rikosilmoitus.

Lisätietoa:

Ajankohtaiset kyberturvallisuusuhat ja -varoitukset ovat nähtävillä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kybertuvallisuuskeskuksen verkkosivuilla.

Kuluttajaliitto tarjoaa maksutonta neuvontaa, vertaistukea ja lisätietoja nettihuijatuille: lue lisää Kuluttajaliiton sivuilta

12.6.2024