Mitä laatu tarkoittaa? Asiantuntijamme kertoo.
Mitä laatu tarkoittaa? Onko laatu brändituotteiden etuoikeus ja onko laatu aina kallista? Laatupäällikkömme Mikko Kalmi kertoo alla omia näkemyksiään aiheesta.
"Muun muassa mediassa on ollut paljon keskustelua siitä, mitä laatu tarkoittaa. Keskustelussa on ollut esillä vanha sanonta 'köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa'. Tässä halpa hinta rinnastetaan automaattisesti huonoon laatuun ja epäterveellisyyteen, mikä on virheellinen analogia.
Laadun käsite on moniulotteinen ja itse termi voidaan ymmärtää usealla eri tavalla. Muun muassa Suomen Standardisoimisliitto SFS ry käsittelee asiaa laatustandardin ISO 9000 kautta, jossa laadun käsitteeksi on muodostunut määrite 'missä määrin kohteen luontaiset ominaisuudet täyttävät vaatimukset'. Näin ollen laatu voidaan konkretisoida tuotteeseen ja on mitattava suure.
Laadun johtamisen perustyökaluja puolestaan ovat erilaiset johtamisjärjestelmät, kuten Lean tai Six Sigma. Näissä otetaan laajemmin kantaa laadun käsitteeseen, jossa laatu yhdistetään prosessien toimivuuteen, tasalaatuisuuteen, optimointiin ja jatkuvaan parantamiseen. Laadukas tuote on näiden periaatteiden mukaisesti toimivien komponenttien tuloksena syntynyt tuote.
Laadun käsite voidaan jakaa myös katsontakannasta riippuen esimerkiksi tuoteperusteiseen (tuotekomponenttien hinta), tuotantoperusteiseen (vähemmän virheitä), rahallisen arvoperustaiseen (käyttöarvo) tai reaalitalouden arvoperusteiseen määritelmään (hyötyarvo) tai esimerkiksi heuristisiin määritelmiin, joissa laatu on asia, jota ei edes pysty rahassa mittaamaan. Laatu koetaan myös eri asioiksi eri kulttuureissa – jopa Euroopan sisällä laadun määritelmässä on eroavaisuuksia.
Itse miellän laadun käsitteen hyvän ja onnistumisen käsitteeksi. Kaikki edellä mainitut käsitteet laadusta ja laadukkuudesta ovat omalla tavallaan oikein ja toisiinsa sitoutuneita. Laadukkuus on yhteisen asian tekemistä oikein ja halutulla tavalla. Jos laadun määritelmä halutaan jakaa eri komponenteiksi, voi laadun käsitteen mielestäni jakaa kahteen osaan: toiminnan laatuun ja tuotelaatuun.
Toiminnan laatu tarkoittaa yhteistä tapaa toimia niin, että sama tapa tunnistetaan niin Tokmannin oman henkilökunnan kuin asiakkaiden osalta meidän tapana toimia. Toiminnan laatu sisältää toiminnan suunnitelmallisuuden, toiminnan ja toimijoiden roolin määrittelyn, toiminnan vaikutuksen arvioinnin sekä vastuullisen tavan toimia. Tällaisia asioita esimerkiksi Tokmannin laatuosastolla ovat reklamaatiohallinta, sopimushallinta, laatuprosessien määrittäminen muun muassa omien merkkituotteiden, hankinnan vastuullisuuden ja immateriaalioikeuksien osalta sekä muun muassa tavarantoimittajien auditoiminen.
Tuotelaatu puolestaan tarkoittaa tuotteiden tuoteturvallisuutta, lainmukaisuutta ja tuotteen hyvyyttä niin tuoteominaisuuksien, kestävyyden ja asiakaskokemuksen osalta. Konkreettisesti tämä tarkoittaa meillä tuoteturvallisuuslainsäädännön seurantaa, immateriaalioikeuksien tuntemista, tuotetestejä sekä esimerkiksi reklamaatiohallintaa ja tuotteiden jatkuvaa kehitystä.
Miten Tokmannilla varmistetaan, että meillä on myynnissä laadukkaita tuotteita?
Tokmannilla on myynnissä yli 30 000 tuotenimikettä. Suurin osa tuotenimikkeistä on muita kuin Tokmannin omia tuotemerkkejä, mutta omien merkkituotteiden lukumäärä kasvaa koko ajan. Me Tokmannilla teemme paljon työtä tuotteiden laadun varmistamiseksi. Kaikki omat merkkituotteet tarkastetaan ennen hankintaa ja valmistuksen jälkeen kolmas osapuoli tarkastaa, että tuotteet vastaavat tilattua.
Hankimme tuotteita vain tehtailta, joissa kolmas osapuoli on tehnyt BSCI-auditoinnin eli tarkistanut tehtaan työolot ja työntekijöiden oikeuksien täyttymisen. Teemme myös esimerkiksi omia tehdastarkastuksia, ja tehdasvierailuillamme tarkastamme niin työolosuhteita, tuotteiden laatua ja tuotantokyvykkyyttä kuin tehtaan johtamiskapasiteettia. Lisäksi toimistollamme Mäntsälässä meillä on oma laatuosasto, jossa ammattilaisemme tekevät jatkuvaa työtä tuotteidemme tuoteturvallisuuden ja laadun varmistamiseksi yhdessä osto-organisaatiomme kanssa. Laatuosastollamme huolehditaan esimerkiksi meillä myytävien tuotteiden lainsäädännönmukaisuudesta, pakkausten merkinnöistä ja laatukriteerien määrittelystä sekä testataan erilaisia tuotteita. Päivittäin tarkastetaan kymmeniä uusia tuotteita sekä valmiiden tuotteiden laatutarkastusraportteja.
Verkkosivuiltamme ir.tokmanni.fi/fi/vastuullisuus löytyy paljon tietoa Tokmannin laatu- ja vastuullisuustyöstä. Suosittelen kaikkia aiheesta kiinnostuneita tutustumaan sivustoomme tarkemmin."
,”Sanotaan, että laatu maksaa. Ei pidä paikkansa. Brändipäiviltämme Omron M2 Basic -verenpainemittari hintaan neljäyhdeksän ja yhdeksänkymmentä (49,90 €). Totta se on.” – Ote Tokmannin taannoisesta radiomainoksesta