Suomalaiset valitsevat irtokarkkipussiin suklaata ja lakritsia

Me suomalaiset rakastamme irtokarkkeja. Itse poimittavat irtokarkkilaarit tulivat kauppoihin 1990-luvun alkupuolella, ja siitä lähtien valikoimien suuruudet ovat vain kasvaneet. Tokmannin Namipäivä-valikoimassa poimittavana on hulppeat 120 lajia irtokarkkeja. Kuluttajat odottavat paljon vaihtoehtoja ja laadukkaita tuotteita.

Tokmanni vastaa näihin odotuksiin. Namipäivä, Tokmannin irtomakeisten tuttu brändi, uudistui alkuvuodesta 2023. Namipäivä-irtokarkit ovat tarjolla myymälöissä uudella ilmeellä ja uudistuneella valikoimalla.

Miten Namipäivä-irtokarkkien valikoimaa uudistettiin, Tokmannin elintarvikkeiden ostoryhmäpäällikkö Maija Heimala?

– Tutkimme kumppanimme Cloettan kanssa tarkkaan kaikki valikoiman irtokarkit ja niiden menekin. Kuluttajatutkimuksen tulosten mukaan lisäsimme valikoimaan brändisuklaita ja brändilakritsaa, esimerkiksi Pandan suosikkeja. Suomalaisten suosikkeja ovat myös ikoniset viinikumimakeiset, kuten Haribon tutti ja madot, Maija Heimala kertoo.

– Erityisruokavaliot näkyvät myös irtokarkeissa, esimerkiksi vegaaneja makeisia on lisätty valikoimaan.

Miten suomalaisten karkkimaku eroaa muista Pohjoismaista?

– Suomessa ja Tanskassa kulutetaan muita Pohjoismaita enemmän salmiakkia ja lakritsia. Kaikissa Pohjoismaissa syödään runsaasti hedelmä- ja marjamakeisia, ja erityisen paljon niitä syödään Tanskassa ja Norjassa, makeisten ostaja Tiina Makkonen Tokmannilta kertoo.

Kaikissa Pohjoismaissa suklaa kuuluu irtokarkkipussiin. Eniten suklaata kulutetaan Ruotsissa, missä käärittyjä suklaita on pitkään ostettu irtokarkkihyllystä. Suomessa syödään muita Pohjoismaita vähemmän vaahtomakeisia, kun taas Norjassa ja Ruotsissa vaahtomakeisilla on iso rooli.

Vaikka suklaat ja lakritsit ovat pysyneet suomalaisten suosikkeina, pientä vaihtelua valikoiman eniten myyvissä irtokarkeissa tapahtuu.

– Irtokarkeissa suklaan, kirpeiden makeisten ja vaahtotuotteiden osuus on viime vuosina kasvanut Suomessa. Sen sijaan kovia karamelleja ja raetuotteita kulutetaan vähemmän. Makeita viinikumeja syödään paljon, vaikka niiden osuus onkin valikoimasta hieman vähentynyt, Makkonen kertoo.

Tokmanni on ollut perinteisesti vahva makeisissa, valtakunnallisesti ketjun myymälöistä ostetaan paljon juuri karkkia ja juomia. Irtokarkkien myynnin osuus kasvaa entisestään, kun ajat ovat taloudellisesti vaikeat, tämä on havaittu edellisissä taantumissa.

– Kun poimii pussillisen irtokarkkeja, saa juuri sen verran kuin itse haluaa ja jokainen karkki on oman maun mukainen, Heimala sanoo.

Tokmannien myydyimmät Namipäivä-irtokarkit TOP10
(tammi-marraskuu 2022)

1. Center Original -suklaa

2. Crispy Bite -suklaa

3. Kermatoffee suklaapäällysteellä

4. Fizzypop, kirpeä hedelmäkarkki

5. Sirkus-Aakkoset-viinikumi

6. Polly Original -vaahtorae suklaapäällysteellä

7. Mato-viinikumi

8. Täytelakupalat

9. Noitapilli-lakupalat

10. Lakutoukat

*

Tämä artikkeli julkaistiin helmikuussa 2023.

8.3.2023