Tokmannin kanta-asiakkaita on jo yli kolme miljoonaa

Tokmannin kanta-asiakasohjelma on ylittänyt kolmen miljoonan jäsenen rajapyykin tammikuussa 2024. Luku on vaikuttava, koska kaikkiaan Suomessa asuu noin 4,5 miljoonan täysi-ikäistä.

Suomalaiset ovat todellisia halpojen hintojen ystäviä. Sen osoittaa esimerkiksi Tokmannin kanta-asiakasohjelma Tokmanni Klubi, joka on saanut jo yli kolme miljoonaa jäsentä noin 4,5 miljoonan täysi-ikäisen Suomessa – ja vain noin kahdessa ja puolessa vuodessa. Tämä tekee Tokmanni Klubista yhden maamme merkittävimmistä kanta-asiakasohjelmista. Mutta missä ja millaisille tuotteille klubilaisten sydän erityisesti sykkii? Kurkkaa, mitä Tokmanni Klubin tilastot paljastavat.

Tokmanni Klubi kiinnostaa kattavasti eri puolilla Suomea. Kun tarkastellaan vuotta 2023, innokkaimmin Tokmannin kanta-asiakasohjelman värejä tunnustettiin Loimaalla, Parikkalassa ja Rantasalmella. Niillä paikkakunnilla jopa noin kuusi kymmenestä asiakkaasta teki ostoksia Tokmanni Klubin jäseneksi tunnistautuneena.*

– Asiakaspalautteemme ja tilastomme kertovat, että Tokmanni Klubimme asiakkaat ovat hyvin uskollisia halpojen hintojen ystäviä. Kun mukaan lasketaan kaikki noin 200 Tokmanni-myymälää ympäri Suomea, keskimäärin jo lähes joka toinen asiakkaamme asioi kanta-asiakkaaksemme tunnistautuneena, Tokmannin markkinoinnista ja viestinnästä vastaava johtaja Veli-Pekka Ääri kertoo.

Tokmanni-sovelluksen saat ladattua sovelluskaupastasi ilmaiseksi.

– Moni heistä käyttää Tokmanni-mobiilisovellusta, josta löytyvän QR-koodin avulla klubilaiseksi tunnistautuminen sujuu kassoilla joutuisasti.

Tokmanni julkaisi nimeään kantavan mobiilisovelluksen alkuvuodesta 2023. Se nousi nopeasti todella suureen suosioon.

Mutta entä kanta-asiakkaaksi liittyminen? Vuoden 2021 elokuussa lanseerattu Tokmanni Klubi sai jo ensimmäisen kuukauden aikana reilusti yli 200 000 halpojen hintojen ystävää. Miljoonas klubilainen liittyi mukaan jo vuoden 2022 keväällä, kahdesmiljoonas vain noin vuotta myöhemmin. Liittymistahti on jatkunut ripeänä sittemminkin, ja nyt klubilaisia on jo yli kolme miljoonaa.

Tokmanni Klubin jäseniä kiinnostavat esimerkiksi makeiset ja lemmikkituotteet

Kun tarkastellaan Tokmanni Klubin jäsenten eniten suosimia tuoteryhmiä viime vuodelta, esiin nousevat ennen kaikkea makeiset sekä WC- ja talouspaperit. Tokmannin kanta-asiakkaille tärkeitä vaikuttaisivat olevan myös esimerkiksi lemmikit, sisustaminen ja pukeutumisen tuotteet. Peräti noin kaksi kolmasosaa Tokmannilta ostetusta koiran- ja kissanruoasta, sisustusesineistä ja -tekstiileistä sekä lasten ja naisten vaatteista ja asusteista löysi ostajansa Tokmanni Klubin jäsenten joukosta.

Yksittäisistä tuotteista Tokmanni Klubin jäseniksi tunnistautuneet asiakkaat ostivat vuonna 2023 hurjasti erityisesti Hartwallin Vichyä ja Pauligin Juhla Mokka -kahvia. Ostoskoreihin poimittiin vilkkaasti myös esimerkiksi Lambin WC-paperia.

–  Yksi Tokmannin ja samalla Tokmanni Klubin tärkeimmistä tehtävistä on helpottaa asiakkaiden arkea. Tällaiset suosikkituotteet ja -tuoteryhmät osoittavat kanta-asiakasohjelmamme löytäneen tärkeän paikkansa meidän suomalaisten arjesta. Halpojen hintojen ystävämme vaikuttaisivat arvostavan kanta-asiakasohjelmamme keskeisiä hyötyjä, eritoten tietysti kampanjatarjontaamme ja muita etujamme, Ääri arvioi.

Tutustu Tokmanni-mobiilisovellukseen ja Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaan.

* Tokmanni Klubin jäsenenä tehtyjen ostotapahtumien osuus kyseisissä Tokmanni-myymälöissä tehdyistä ostotapahtumista vuonna 2023.

** Aktiivisuudella viitataan Tokmanni Klubin jäsenten keskimääräiseen asiointitiheyteen. Se kertoo, kuinka monta kertaa keskimääräinen kanta-asiakas asioi myymälässä kuukaudessa.

Artikkeli julkaistu 11.3.2024

11.3.2024